Potreba za promenom - AKTIVNI PARTNERI, A NE PASIVNI AKTERI: Uključivanje građana u javno zagovaranje organizacija civilnog društva
Uključivanje građana u procese donošenja odluka se ne može osporiti niti izostaviti u savremenim demokratijama. Ovaj proces je, međutim, suočen sa nizom izazova. Uočljiv je negativan trend otuđivanja građana od političkih proces koji za direktne posledice ima: a) definisanje problema koje nisu u skladu sa potrebama zajednice, b) stvaranje rešenja koja su neprimenljiva ili delimično primenljiva u praksi, c) nepostojanje osećaja zajedništva i odgovornosti na nivou svih članova jedne lokalne zajednice. Organizacije civilnog društva u Srbiji još uvek nedovoljno uključuju građane prilikom definisanja ciljeva javnog zagovaranja. Uključivanje građana u aktivnosti zagovaranja je prisutnije, ali se i dalje svodi na klasične forme koje često ne odgovaraju potrebama građana. Građani i predstavnici ciljnih grupa se retko uključuju u praćenje i evaluaciju zagovaračkih inicijativa.
Odgovor na ove izazove leži u izgradnji kapaciteta organizacija civilnog društva da primenjuju postojeći zakonski okvir na nacionalnom nivou i da konstantno vrše pritisak na organe javne vlasti za primenu ovog okvira u praksi. Neophodno je da organizacije civilnog društva uključe građane u ključne faze strateškog planiranja kampanja javnog zagovaranja, i to:
a) detaljno mapiranje i planiranje kampanje,
b) određivanje nosioca poruke,
c) definisanje poruke i aktivnosti unutar kampanje javnog zagovaranja.
Uključivanje građana u monitoring i evaluaciju kampanje javnog zagovaranja podrazumeva izgradnju kapaciteta organizacija civilnog društva da usvoje različite alate za monitoring i evaluaciju i da ih prilagode na način da ih i građani mogu koristiti. Na kraju neophodno je razviti alate i instrumente komunikacije pomoću kojih se građani mogu dodatno zainteresovati za teme kojima se bave OCD.
Preuzmite dokument