Beogradska otvorena škola je objavila analizu „Putokazi ka partnerstvu – saradnja poslovnog i civilnog sektora u oblasti javnog zagovaranja“ koja teži da ispita saradnju između ova dva sektora i prirodu tog odnosa, kao i šta motiviše i sa kakvim preprekama se suočavaju pripadnici oba sektora prilikom uspostavljanja i realizacije saradnje. Krajnji proizvod ove analize, koja je obuhvatila 32 organizacije civilnog društva i 24 kompanije, su konkretne preporuke o unapređenju saradnje između poslovnog i civilnog sektora.
Vrste saradnje – donacije novca, razmena resursa ili strateški savezi
Istraživanje je pokazalo da predstavnici poslovnog i civilnog sektora saradnju i dalje najčešće percipiraju kroz donacije novca od strane poslovnog sektora. Međutim, prepoznaju se i drugi vidovi saradnje: donacije nefinansijskih resursa od strane kompanija i preduzeća i međusobno davanje, odnosno razmena resursa, kao što je ekspertiza, dok je saradnja u oblasti javnog zagovaranja manje poznata predstavnicima oba sektora. U slučajevima gde takva saradnja postoji, ona obično podrazumeva da organizacije realizuju zagovaračke kampanje, a da ih poslovni sektor neformalno podržava i bez istupanja u javnosti.
Zašto se kompanije i organizacije civilnog društva odlučuju za saradnju?
Potreba za dodatnim izvorom finansijskih sredstava je jedan od bitnih faktora koji motiviše organizacije da sarađuju s poslovnim sektorom, kao i ostvarivanje pozitivnih promena u zajednici. S druge strane, pojedini predstavnici kompanija navode ekspertizu civilnog sektora i posedovanje znanja i veština važnih za njihov rad. Takođe, predstavnici poslovnog sektora ističu i da su motivisani za saradnju, jer na taj način mogu doprineti razvoju zajednice i pozitivnim promenama u njoj. Kompanije dobiti od saradnje doživljavaju i kroz jačanje internih kapaciteta, odnosno razvoj zaposlenih i privlačenje novog kadra, kao i ostvarivanje pomaka u poslovanju.
Kako kompanije i organizacije civilnog društva biraju partnera za saradnju?
Ključni faktori za odabir partnera za kompanije su kredibilitet organizacija civilnog društva, poklapanje strateških pravaca delanja i vrednosti, i lično iskustvo predstavnika kompanije s problemima kojima se bavi organizacija.
S druge strane, ključni faktori za odabir partnera za organizacije civilnog društva je poklapanje u vrednostima, odnosno da prakse kompanije nisu u suprotnosti sa onim čime se organizacije bave. Prilikom odabira partnera za saradnju u oblasti javnog zagovaranja takođe je ključno poklapanje misije i vrednosti dva sektora, ali u vezi sa ovom saradnjom može biti važan i odnos organizacija civilnog društva prema donosiocima odluka.
Koje su prepreke u saradnji koje odvraćaju predstavnike oba sektora od saradnje?
Jedna od ključnih prepreka je pretnja reputaciji organizacije ako se upusti u saradnju, a u ovom kontekstu, poseban izazov je negativna percepcija organizacija civilnog društva u društvu. Nedovoljna informisanost o tome s kim se i na koji način može sarađivati je takođe rasprostranjena. Ključne prepreke koje se odnose na proces javnog zagovaranja tiču se percepcije poslovnog sektora da ne treba da se meša u političke procese, između ostalog i u procese izmena javnih politika. Druga velika prepreka u toku saradnje je vezanost za projektni ciklus organizacija civilnog društva, što dovodi do pitanja održivosti nakon završetka projekta.
Ovo istraživanje je pokazalo da predstavnici civilnog i poslovnog sektora opažaju mnogobrojne pozitivne ishode zajedničke saradnje, kao i da postoji prostor za unapređenje saradnje i ulazak u partnerski odnos civilnog i poslovnog sektora, te se preporuke koje ovo istraživanje pruža kreću u više pravaca i obuhvataju smernice u vezi unapređenja komunikacije i informisanosti o radu drugog sektora, planiranja i osmišljavanja zajedničkih aktivnosti, uspostavljanja saradnje sa partnerima sa zajedničkim vrednostima.
Sve nalaze i preporuke možete naći u publikaciji koja se nalazi na ovom linku.